Stuur op je omloopsnelheid debiteuren
Geplaatst op 26 februari 2019 door AmyWe zitten op dit moment in een economisch hoogtij. Dat betekent voor veel bedrijven dat er volop kansen liggen om te groeien. Een belangrijke vraag is vaak hoe ga ik deze groei financieren. Want als je op factuurbasis werkt betekent meer omzet ook een grotere debiteurenportefeuille. Het is belangrijk daar goed op te sturen. Een kengetal waarmee je dat onder andere goed kunt doen is de omloopsnelheid debiteuren. Hiermee kijk je naar hoe vaak je je debiteurenportefeuille omzet als het ware. Hiermee krijg je ook een beeld hoe lang je debiteuren gemiddeld open staan. Daarmee genereer je dus ook het inzicht of er ruimte voor verbetering is. Daar vertellen we graag meer over.
Hoe stuur je op een betere omloopsnelheid debiteuren?
Als je het inzicht eenmaal hebt doordat je weet wat je omloopsnelheid debiteuren is, dan is natuurlijk de vraag hoe ga ik dat dan verbeteren? Het korte antwoord is zorg voor een strak debiteurenbeheer. En dat begint bij duidelijk maken wie dat binnen je bedrijf gaat doen. Als iemand zich er verantwoordelijk voor voelt betekent dat vaak ook dat er voldoende focus op is. Ander belangrijk aspect is zorg voor goede software zodat je op een efficiënte manier je debiteurenadministratie kunt voeren. Met deze software moet je allereerst kunnen factureren. Als je dat doet heb je namelijk een veel beter inzicht in wat er uit staat bij klanten. Als je de betreffende software vervolgens kunt koppelen met je internetbankieren dan heb je een realtime inzicht in wat er betaald is en wat niet. Zo kun je snel handelen als er een betalingstermijn is overschreden. Gebruikelijk is om binnen vijf dagen de herinnering te versturen. En in de herinnering hanteer je een betalingstermijn van zeven dagen. Door er op deze manier al kort op te zitten werk je flink aan het verkleinen van je omloopsnelheid debiteuren.
Wat kunnen vervolgacties zijn?
Helaas is het zo dat niet iedere klant na die herinnering gaat betalen. Een vervolg zou kunnen zijn om telefonisch contact op te nemen. Vaak is dit een effectieve manier omdat je dan beter inzicht krijgt in de reden dat er nog niet is betaald. Als dit niet werkt stuur je een tweede herinnering en vervolgens een laatste aanmaning. Hierna zit er niet veel anders op dan een overdracht te doen naar een incassobureau. Deze heeft eventueel ook de mogelijkheid om juridische middelen in te zetten om je vordering te innen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.